Gen Z och Millennial
Dagens Industri förknippas inte med religion – men för ett par veckor sedan hade tidningen två artiklar om samband mellan planetrörelser och makro- och mikroekonomi. Ämnet är stort och hett i USA, både bland Millennial (de som är födda mellan 1980-1996 och som kan ha mittbena och som ofta är veganer och är storkonsumenter av avocado) och Gen Z (som är födda efter 1997 och som aldrig har mittbena och som kan vara veganer, men som helst inte är det, och som absolut inte vill bli sammankopplade med Millennial).
Till skillnad från Boomers är båda generationerna uppvuxna och formade i en värld som är politiskt splittrad. Men medan Gen Z är positiv inställt till religion är Millennial kritisk. När det kommer till att ta hjälp av finansiell astrologi i sina investeringar är dom lika, trots inställningen till avocado och varandra. Boomers tänker väl inte ens tanken.
Due diligence
När yngre riskkapitalister letar efter till exempel nya appar och mjukvaror som de kan investera i, analyseras och värderas bolagen med traditionell due dilligence. Dessutom får frågorna om när och hur finansieringen ska ske hjälp av avancerade analyser av hur planeterna står i förhållande till varandra, de olika stjärntecknen och de 12 husen.
Kunskaper om hur Bitcoins prisrörelser ser ut i förhållande till planeternas ställning är central för varje avslut. Det gäller också andra marknadstrender på makronivå som till exempel annan valuta och ränta såväl som food-tech och råvaror.
Mikrostudier tittar på sambanden mellan vad som händer i enskilda företag och planeternas rörelse. Här synkar kunniga i finansiell astrologi ihop företag med investerarens personliga horoskop. Ett recept för rätt investering vid rätt tidpunkt så att kapitalet gör mest nytta och dead-end-bolag undviks.
Food-techbolag som Beyond meat och Oatly (ett svenskt bolag som är superaktuellt just nu i och med att de planerar att komma in på Nasdaq, är till exempel populära både bland Millenniel och Gen Z, de bryter ju mot kött-normen såväl som mot Boomers livsstil.
Att Dagens Industri har två reportage om finansiell astrologi har att göra med att de vill nå även yngre generationer och visa att de från Boomershåll hänger med och att de, utan att flacka med blicken, kan förklara konsekvenserna av en investering relaterat till om det är Jupiter eller Saturnus som befinner sig i det Andra huset.
Bygga bolag och planeternas rörelser
I Sverige är Anette Nordvall tämligen ensam om att ha kombinationen av att vara både en av Sveriges främsta tech-investerare i startupbolag och i egna bolag OCH utbildad astrolog. På hennes hemsida hittar du både dessa verksamheter och jag gissar att hon kommer få förfrågningar om kurser på svenska bland de Gen Z och Millennial som är entreprenörer och /eller bolagsutvecklare och som vill investera sitt kapital på smartaste sätt.
Internationellt finns det hur mycket i ämnet som helst och en av de riktigt stora är Rebecca Gordon. Hon kör onelinekurser för till exempel entreprenörer så att de kan bygga sina bolag i samklang med planeternas transiter.
Överkurs
Astrologirörelsen kan vi knappast få in i samfund-sekttypologin som jag skrev om tidigare. Förr kallades astrologi och liknande religionsformer för kult, men jag tror inte att det är någon som använder det namnet längre. Ett annat begrepp är Nya religiösa rörelser, men också det är missvisande, för många har en lång historia och är inte alls nya.
Hur som haver behövs ett begrepp för de organisationer som har en diffus organisation och mycket vaga medlemskriterier och där anhängare snarare deltar eller är kund än medlem.
Det alltid kul att ha lite koll på hur religion tar sig uttryck bland olika generationer och det är bra att veta mer om Gen Z och Millennial än att de har mittbena eller inte. Till exempel hur de investerar. Kanske får vi inom en snar framtid se universiteten anordna utbildningar både till influencers och till bolagsastrologer? Men glöm inte var du läste det först.