Enligt gamla legender är Anna först gift med Joakim. Paret är otroligt rika, de har mark och boskap och bor i ett fint hus med en stor trädgård. Men allt är inte på topp, de har inga barn. En dag när det är Joakims tur att offra djur i templet får han inte det, eftersom paret inte har fått några barn. Prästerna, de äldsta och församlingen motar bort honom. (Mobbing och pennalism kallar vi det i dag.) Joakim blev ledsen. Anna blev ledsen. Anna satte sig då under sitt lagerbladsträd i trädgården och bad envist Gud om ett barn, hon satt där i 40 dagar och nätter. Joakim gick ut i öknen lika länge och bad envist Gud om ett barn. Då kom änglar till dem och sa att de skulle få ett barn som skulle bli världsberömt. Det var lilla Maria. Joakim tänkte säkert skrattar bäst som skrattar sist och så tog han 10 felfria lamm och offrade åt Gud. Prästerna och de äldste i templet fick dela på 12 späda kalvar. Folket i staden fick dela på 100 bockar (så kan man också trycka till truten på mobbare). Nu var det fest! Äntligen skulle de få barn! Och inte vilken unge som helst, hon skulle bli världsberömd!
Efter 40 dagar isär, då de envist tjatat på Gud om att få ett barn, möttes Anna och Joakim i Gyllene porten i Jerusalem. Anna omfamnade Joakim och han kysste henne – och då blev Maria till! Enligt flera kristna kyrkofamiljer (inte alla) är det viktigt att Maria blir till genom ’obefläckad avelse’. Enligt teologin måste Jesus vara utan synd om han är Gud. Därför måste Maria vara jungfru hela livet och hon måste bli till utan synd. Vad obefläckad i detta sammanhang betyder tror jag att ni kan lista ut själva samt hur teologin lär att sex och synd hänger ihop.
Anna var inte bara envis hon var också av den tacksamma sorten. När hon blev gravid lovade hon Gud att ge tillbaka Maria till honom. Därför fick Maria växa upp i templet från det att hon var 3 år. Varje dag vårdades hon som en värdefull duva och matades av en ängel med en fin silversked. (Mer om Maria i nästa blogg.) Joakims helgonattribut är för övrigt en duva och ett lamm.
Annas tre döttrar Maria 1, Maria 2 och Maria 3 – alltid med där det händer
I Annas andra äktenskap fick hon dottern Maria 2. Maria 2 gifte sig med Kleofas (på hebreiska är namnet Alfeus). Hon kallas också Maria av Kleofas. Hennes man skall, enligt katolsk tradition, vara bror till Josef (han som Maria 1 gifter sig med, Jesus mamma).
Halvsystrarna Maria 1 och Maria 2 är med på Jesus vandringar. (Vad gör deras män, bröderna Kleofas och Josef under tiden kan man undra?) Enligt bibeln är Maria 2 med när Jesus korsfästs tillsammans med Maria 1 (Jesus mamma) och Jesus kusin Johannes, Johannes som är Marias 3 son.
Maria 2 är känd för att hon tillsammans med Maria Magdalena kom till graven med oljor och salvor för smörja Jesus kropp, men då hade han ju redan uppstått så det var ingen idé. Tre av hennes fyra söner blev lärjungar till Jesus. Hennes helgonattribut är burkar med oljor och salvor.
Maria 3, kallas också Maria Salome. Hon blir till i Annas tredje äktenskap. Hon är, enligt Markus och Lukas evangelium men inte de andra två evangelierna, med vid graven då Jesus uppstått på påskdagens morgon. Hon är gift med Sebedaios. Han anses varit förmögen och en betydande man i Kafernaum, där de bodde. Han hade flera fiskebåtar och flera tjänare. Hans två söner, Jakob och Johannes, jobbade i familjeföretaget, men blev båda lärjungar till Jesus. När Jesus kallar dem, lämnar de pappan ensam kvar med båtarna och ger sig bums i väg. (Så sur man skulle bli, ensam kvar med alla nät att reda ut och all fisk att rensa och ta hand om. Mol allena och ilsken skulle man själv få ställa ordning båtarna, duka segel, kolla rep och svabba inför nästa dag och se till att alla båtar är förtöjda på ett säkert sätt.)
Tro och legender om ätten som la grunden för kristendomen
Den uppmärksamme läsaren märker att jag då och då sticker in kommentarer som ’enligt Katolska kyrkan’, ’enligt legender’ och så vidare när det kommer till släktskap. Jag skriver också att evangelierna i bibeln har olika skildringar om vilka som var med vid graven och vid andra tillfällen. Det man kan sluta sig till är att vi helt enkelt inte vet vem som var med var, olika legender och bibelböcker beskriver händelserna på olika sätt. Vi vet heller inte hur personerna är släkt, olika samfund har utarbetat olika teologiska läror om släktskap och gör olika poänger av Jesus familj. Det vi däremot vet är att det har varit viktigt för de personer som styrde och ställde i urkyrkan (och som skrev historien) att påvisa att det finns släktskap och visa på att det finns en betydande Jesus-ätt (även om kristendomen är noga med att påpeka att Jesus inte fick några egna barn). Det finns dock andra rörelser som tror att Jesus fick barn och att den ’heliga släkten’ lever kvar än i vår tid.
Sen kan man ju undra om det är viktigt med söner för matriarker som Anna och hennes tre döttrar? Killar med framåtanda som driver kvinnornas sak vidare, eller om det hade gått lika bra med döttrar?
Familjekalas, hur kul var det efter att sönerna och fruarna stuckit?
Nu kan man ju inte låta bli att undra hur det var för Jesus och hans kusiner att växa upp i ap-rika familjer. Deras uppväxter var inte i ’no-body-familjer’. Lärde Joakim barnbarnet Jesus att räkna hem en affär? Visade morfar honom på alla realtillgångar som han en gång skulle få förvalta på egen hand? Peppade Anna å andra sidan, honom med berättelser om hur betydelsefull han skulle bli och att han inte alls skulle driva familjeföretaget vidare? Satt de under lagerbladsträdet och pratade? Berättade Anna för Jesus att tjat lönar sig, i alla fall om man ber till Gud och att det gäller att inte ge sig, utan hålla i, så man får det som man vill ha! Sa hon hur det gick till när hon blev gravid med hans mamma, eller var det för privat? Allt skall ju inte barn veta om sina föräldrar, men hur tänkte Anna om detta?
Man undrar onekligen hur släktkalasen såg ut innan Jesus började kalla halva släkten till lärjungar, innan killarna tillsammans med hans mamma och hennes halvsystrar lämnat sina hem för att inte komma tillbaka? (Har Maria verkligen tänkt igenom det här, gå med sin vuxne son till jobbet? Vad kallas det idag? Knepiga bindningar mellan mor- och son, typ. Den typen av diagnos brukar kräva årtals med terapi för söner att reda ut.) Men, han och kusinerna kanske var vana vid villkoren i ett matriarkat och därför inte behövde någon terapi. Vem vet hur kusinernas kvinnosyn var?
Alla vet hur tomt det blir när barnen flyttar hemifrån, men om pojkarna dessutom tar mammorna med sig när de drar, hur kul blir det då? På nätterna då jag inte kan sova kan jag inte låta bli att tänka på hur släktkalasen såg ut efter det att Jesus et al promenerat ut genom dörren för att inte komma tillbaka. Hur var det för bröderna Josef och Kleofas samt Sebedaios? Satt de med svärmor Anna och undrade vad sjutton det var som hände. Frågade de henne om hon hade haft ett finger med i spelet, eller vågade de inte? Här hade de fiskeflotta, stora djurbestånd, marker och tjänare samt betydande positioner i samhället och nu satt de ensamma kvar i de tysta hemmen med svärmor (och en öl, vem vet?). Övergivna med trassliga nät och inga arvingar som ville ta över? (Det kanske är män som inte klarar av matriarkat som behöver terapi, vid närmare eftertanke…) Minns ni att jag förra veckan ställde frågan om vad som hände med Jesus systrar? Vem vet, tjejerna kanske tog över Family buisness på pappornas sida. Det kanske var så att döttrarna blev framgångsrika skeppsredare, ägde fiskeflottor och blev storgodsägare. Tjejerna kanske gifte sig med trevliga män och fick döttrar som tog över rörelserna i tredje led. De kanske var fenor på att bygga tillväxtbolag och skapa trevliga familjer och hem? Morfäderna Josef, Kleofas och Sebedaois kanske hade fullt upp med att passa barnbarn på döttrarna sida och ordna trevliga familjemiddagar, medan sönerna med Jesus i spetsen tog över Family buisness på matriarken Annas sida? Så många frågor under vargtimmen, så få svar…
Ps 1: Nikolaus av Linköping (1325/26 – 1391), tidigare Nils Hermansson, helgon, biskop i Linköping, och vän till Birgitta (senare heliga Birgitta) och hennes dotter Katarina skrev ett officium till Anna, ’Felix orbis felix hora’ (ung. ’Lycklig värld, lycklig tid/timma’). Kulten kring helgonet Anna stod på sin höjdpunkt under 1300-talets andra hälft och under början på 1400-talet.
Ps 2: Annas och Joakims kyss och omfamning i Gyllene porten är ett vanligt motiv i kyrko- konsten. Det finns också näpna bilder på när Anna badar Maria efter förlossningen. Som kuriosum vill jag avsluta med att berätta att både Anna och Maria i början av kyrkokonsten avbildades liggande passiva på en säng under sina förlossningar, men efter det att Birgitta Birgersdotter fick sina uppenbarelser ändrades framställningen i konsten: Maria och Anna är nu aktiva under sina respektive förlossningar.
Nästa vecka fortsätter vi med fler legender om den heliga familjen-ätten. Annas ätt som startade en ny religion.